ایربگ موتورسیکلت جان موتور و دوچرخه سواران را نجات می دهد

بدون شک یکی از خطرناک ترین وسایل حمل و نقل، موتورسیکلت ها محسوب می شوند! موتورسواران همیشه در خطر آسیب مغزی که ناشی از تصادف و ضربه به سر می باشد، هستند. در این بین کلاه کاسکت های موجود می توانند جلوی برخی از این آسیب ها را بگیرید ولی بعضا کاسکت هایی هستند که باعث افزایش درصد این آسیب ها می شوند.

محققان آمریکایی معتقدند که یک جایگزین نرم و ساده به جای کاسکت های سحت و سنگین می تواند در حفظ جان موتورسوران بسیار کاربردی عمل کند. ایده این وسیله ساده را تقریبا در هر خودرویی می توان یافت! کلاه ایمنی هایی که موردنظر طراحان هستند، بسیار منعطف می باشند و می توانند هنگام ضربه به صورت کیسه های بادی از سر محافظت نمایند.

تیمی متخصص از دانشگاه آکسفورد، آزمایشات متعددی را روی این کلاه ایمنی انجام می دهند تا استانداردهای ایمنی این کاسکت مدرنیزه به صورت دقیق تعیین شود. دانشمندان این تیم یک عروسک را در شرایط مختلف در کاسکت های قدیمی و این کاسکت  مورد آزمایش قرار می دهند.
پس از این آزمایش ها مشخص می شود که کلاه کاسکت منعطف، ۸ برابر کاسکت های معمولی ایمن تر عمل می نماید.



تصادف موتورسیکلت‌ها یکی از عوامل اصلی جراحات مغزی در ورزش‌ها هستند. با اینکه کلاه‌های ایمنی در محافظت از سر ما بهتر از هیچ هستند، اما بی‌نقص نیستند. بنابراین، پیشرفت و بهبود کلاه‌های ایمنی اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر کلاه انبساط‌ پذیر شرکت سوئدی Hovding برای فروش در اروپا تایید شده است.

در حال حاضر، کلاه‌های ایمنی عادی دو حالت دارند: یا ضخیم، سنگین و آزاردهنده اما ایمن هستند، اما مردم آنها را نمی‌پوشند؛ یا باریک‌تر هستند و مردم آنها را می‌پوشند، اما امنیت‌شان کمتر است. بنابراین شرکت سوئدی Hovding یک راه حل دیگر پیدا کرد. یک کیسه هوای قابل انبساط برای سر که کمی شبیه به یقه می‌ماند.

این کلاه طوری طراحی شده که دور گردن موتورسوار پوشیده می‌شود تا اینکه حسگرهای درون آن یک برخورد یا ضربه احتمالی را تشخیص می‌دهند. سپس بلافاصله این کلاه مثل یک کیسه هوا منبسط می‌شود. این شرکت یک الگوریتم ساخته که می‌تواند حرکات عادی موتورسواری را از یک تصادف فاجعه‌آمیز تشخیص دهد. وقتی یک تصادف رخ می‌دهد، الگوریتم دستور آزاد شدن گاز ترکیبی هلیوم را می‌دهد و کلاه باد می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *