سیستم ایمنی موتورسیکلت ؛ ABS و C-ABS (بخش اول)

وقتی که یک دو چرخ در حال کم کردن سرعت یا تغییر جهت حرکت است، احتمالا ازکنترل خارج شدن اوضاع توسط سوار است که به واسطه از بین رفتن کشش سطحی به وجود می آید! این قضیه حتی در برخی موارد برای ۴ چرخ ها نیز به وجود خواهد آمد. به همین خاطر اغلب اتفاقات ناگوار در حوزه موتورسیکلت، زمانی رخ می دهد که موتورسوار درحال ترمز گرفتن یا پیچیدن است.
این مسئله به بزرگترین چالش صنعت حمل و نقل و به ویژه موتورسیکلت تبدیل شده بود. کمپانی های طراح، تصمیم گرفتند سیستمی را طراحی و بهینه سازی کنند که کنترل افراد را بر ترمز افزایش دهند. استفاده از قفل روی دیسک های ترمز ایده ای بود که به ذهن آن ها رسید. این سیستم جلوی از دست رفتن کنترل و چرخیدن خودمختار لاستیک ها را تا حد بسیار زیادی میگیرد. اکنون این ایده را به عنوان ABS می شناسیم.

اگر برگردیم به سال ۱۹۸۸، خواهیم دید که کمپانی BMW برای اولین بار در بخش موتورسیکلت هایش از سیستم ABS هیدرولیک روی موتورسیکلت K100 استفاده کرده. طی سال های بعدی این سیستم بهترین گزینه ممکن بود تا کمپانی های بزرگ دیگری مانند هوندا و یاماها بتوانند ایمنی موتورسیکلت هایشان را به واسطه آن افزایش دهند.

اکنون اغلب دو چرخ ها، البته نه همه آن ها از این سیستم استفاده می کنند. امروزه تاثیر مثبت ABS برای همه واضح است به طوری که یکی از سیستم های موردنظر افراد برای خرید وسیله حمل و نقلشان، وجود این سیستم روی آن است.

ABS استاندارد:

ABS یک مانع بزرگ برای چرخش چرخ است! این سیستم هنگام فعال شدن به طور مداوم سرعت چرخ را با سرعت پیش بینی شده و تنظیم شده که توسط سوار ایجاد می شود، می سنجد. اندازه گیری سرعت چرخ توسط هر سنسور موجود در هر چرخ به طور مجزا صورت می گیرد.

واحد کنترل ABS
واحد کنترل ABS

هنگام ترمز گرفتن توسط سیستم ABS، این سیستم میسنجد که آیا سرعت محرک در زمان برنامه ریزی شده به مقدار برنامه ریزی شده خواهد رسید یا خیر! در صورتی که این برنامه ها جور در نیاید و سرعت بیشتر از مقدار برنامه ریزی شده باشد، ABS به سرعت قفل خودش را مستحکم تر خواهد کرد به طوری که در کوتاه ترین زمان ممکن سرعت به کمترین مقدار ممکن خواهد رسید! این کاهش ناگهانی برای لاستیک ها دردسر ساز خواهد بود اما نجات جان افراد بسیار با ارزش تر از لاستیک ها خواهد بود! در صورتی که روی لاستیک ها فشار بیاید، امکان ترکیدگی در آن ها وجود دارد.

نکته قابل توجه درباره ABS این است که اجازه نمی دهد محرک از یک خط مستقیم خارج شود. این کنترل و هدایت در یک خط مستقیم قابل تحسین است چرا که جلوی واژگونی وسیله را میگیرد.

کنترل ABS در هر چرخ به صورت مجزا و با روش های گوناگون اتفاق می افتد. تعدیل فشار با پمپ ها، دریچه های گاز، پیستون و… از جمله روش هایی هستند که باعث کاهش سرعت در وسیله خواهند شد. ممکن است هربار از روش های متفاوتی کمک گرفته شود اما اصول کلی پا برجا باقی خواهند ماند.

سیستم های ترمز قدیمی برای یک سوار باتجربه کارا و خوب خواهند بود و البته کم دردسرتر! اما سیستم ABS یک سیستم پیشرفته و البته اینم است که هر سواری را به سلامت و با اعتماد به نفس به مقصد خواهد رساند. این سیستم در کنترل راحت تر و هدایت وسیله نقلیه بسیار موثر خواهد بود.
عدم وجود سیستم ABS علاوه بر مشکل کم شدن توانایی در مدیریت حرکت محرک، شانس شما را برای یک ترمز اضطراری از بین می برد. در واقع سیستم های قدیمی را نمی توانید ناگهان متوقف کنید و جان سالم از معرکه به در ببرید.

هارلی دیوید سون و نمایشی از سیستم ABS
هارلی دیوید سون و نمایشی از سیستم ABS

محققان آلمانی تخمین زده اند که ترمزهای ABS می توانند یک چهارم کل تصادفات موتورسیکلت را از بین ببرند. با این سیستم ها موتورسیکلت در یک خط راست به راحتی قابل کنترل و حرکت خواهد بود.

ادامه دارد…

 

منبع: MotoMojo

1 دیدگاه برای “سیستم ایمنی موتورسیکلت ؛ ABS و C-ABS (بخش اول)

  1. اشتراک‌ها: سیستم ایمنی موتورسیکلت ؛ ABS و C-ABS (بخش دوم) | Emotors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *