نقد و بررسی موتور سیکلت سوزوکی ۲۰۱۵ Hayabusa

موتورسیکلت سوزوکی Hayabusa توسط سوزوکی بیش از ۱۰ سال پیش طراحی شده است. این موتور سیکلت در همان روز اولیه رونمایی، نگاه های بسیاری را به سمت خودش خیره کرد. این موتور سیکلت ژاپنی معنای واقعی ترکیب قدرت و سرعت محسوب می شود. طی تمام این ده سال، Hayabusa در حال بروزرسانی بوده و هربار با قابلیت های بهتر و کاربردی تری به بازار عرضه می شد.
استفاده از ترمزهای برمو با کالیپرهای یک تکه، سیستم ترمز ضد قفل و افزایش کاربردی و عملی هندلینگ از جمله این تغییرات بشمار می آیند.

عملکرد فوق العاده این سیکلت، توانایی فراهم کردن لذتی غیرقابل وصف در هر شرایط و با هر سرعتی را داراست. شاید بتوان گفت Hayabusa تعریف موتورسیکلت های اسپرت را به کلی تغییر داده است. حداقل در ظاهر و عمکلرد که این طور می باشد.

موتور سیکلت سوزوکی Hayabusa
موتور سیکلت سوزوکی Hayabusa

اوج تغییرات این سوپر اسپرت ژاپنی را ۲۰۱۵ را در سیستم ترمزهایش می توان دید! سوزوکی با تعبیه کالیپرهای جدید در چرخ با ویژگی های سبک و مقاوم تر بودن نسب به کالیپرهای معمولی، استفاده از پیستون ۳۳-۳۲ میلی متری و دیسک های دوگانه ترمز با ۳۱۰ میلی متر قطر در جلو و ۲۶۰ میلی متر در عقب توانسته سیستم ترمزی بی نظیر برای Hayabusa فراهم آورد.

پیشرانه چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ ۴ زمانه ۱,۳۴۰ سی سی آب خنک مجهز به سیستم TSCC با تامین قدرت و گشتاور فوق‌العاده، موتور سیکلت سوزوکی Hayabusa را با شتابی نفس‌گیر به پیش می‌راند. استفاده از پیستون های آلومینیومی سبک با ضریب کمپرس ۱۲٫۵:۱ عملکرد بی نظیری را در شرایط مختلف به ارمغان می‌آورند. شایان ذکر است، رینگ های هر سیلندر با لایه ای از نیترید کروم PVD پوشیده شده اند که این پوشش با کاهش اصطکاک، بهبود عملکرد سیلندرها را در پی دارد. همچنین، روکش الکتروشیمیایی سیلندرها، با بهبود انتقال گرما، کارایی سیلندرها را افزایش می‌دهد.

پوشش ضخیم رادیاتور و دو فن که پشت آن قرار گرفته‌اند، با ثابت نگه داشتن دمای موتور، دقت دستگاه های اندازه‌گیری را بالا می‌برند. سیستم سوخت رسانی موتور سیکلت سوزوکی Hayabusa موسوم به SDTV، سوخت را به خوبی درون سیلندر می‌پاشد؛ همچنین به لطف هواکش بزرگ، حجم عظیمی از هوا وارد سیستم سوخت رسانی می‌شود که نتیجه آن یک احتراق بی نقص و کامل و تولید حداکثر نیروی ممکن می‌باشد. سیستم کنترل سرعت ISC نیز، علاوه بر بهبود روشن شدن موتور در هوای سرد، به حفظ دور موتور در شرایط مختلف کمک شایانی می‌کند. سیستم PAIR سوزوکی با محترق ساختن هیدروکربن های نسوخته میزان آلایندگی Hayabusa را کاهش می‌دهد.

سیستم S-DMS امکان انتخاب سه حالت مختلف را برای پیشرانه فراهم می‌آورد که راکب می‌تواند با توجه به شرایط رانندگی یا علاقه خود، یکی از آنها را انتخاب کند و از رانندگی با این موتورسیکلت زیبا و پرقدرت نهایت لذت را ببرد. گیربکس شش سرعته قابل تنظیم با پاشش روغن در دنده های ۴، ۵ و ۶، میزان اصطکاک و فرسایش دنده ها و سروصدای ناشی از آن را در سرعت های بالا کاهش می‌دهد. سیستم SCAS نیز، کمک شایانی به سبک شدن کلاچ و کاهش دنده های نرم می‌کند.

شاسی آلومینیومی سبک نیز، در کاهش وزن سیکلت و بهبود عملکرد آن بی تاثیر نبوده است. از دیگر ویژگی های این ژاپنی زیبا و پرقدرت می‌توان به سیستم تعلیق قابل تنظیم آن اشاره کرد که در هر شرایطی، بهترین حالت رانندگی را برای شما ایجاد می‌کند. در صفحه کیلومتر Hayabusa چهار نشانگر آنالوگ خودنمایی می‌کنند که با نمایش سرعت، دور موتور، میزان سوخت و دمای آب در کنار وضعیت سیستم S-DMS و دنده، علاوه بر ارائه اطلاعات مهم به راکب، زیبایی خاصی به موتورسیکلت می‌بخشند.

چراغ جلو نیز، علاوه بر هماهنگی کامل با دیگر بخش های موتور سیکلت سوزوکی Hayabusa از نظر طراحی، روشنایی بسیار مناسبی را در اختیار راکب قرار می‌دهد. آیرودینامیک موتورسیکلت به گونه ای است که کمترین مقاومت را در برابر باد داشته باشد. در پایان لازم به ذکر است که کمپانی سازنده این موتورسیکلت زیبا و پرقدرت را با قیمت پایه ۱۴,۵۹۹ دلار در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *