نقد و بررسی سوزوکی GSX1250SE 2015

موتور سیکلت سوزوکی GSX1250SE 2015

موتورسیکلت GSX1250SE یکی از بروزترین نسخه‌های نسل GSX سوزوکی است. این موتور که با پیشرانه ۱/۲۵۵ سی‌سی عرضه می‌شود، نسخه‌ای بزرگ‌تر از موتورسیکلت GSX-750 سوزوکی است. GSX1250SE شباهت بسیار زیادی به موتور GSX-S1000 دارد که در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد. شاید بتوانیم بگوییم سوزوکی در طراحی این دو موتور تمرکز مشابهی کرده است و یا اینکه نسخه GSX-S100 را از روی  GSX1250SE طراحی نموده است.

این موتور دارای یک باک ۱۹ لیتری است. این حجم فضا برای باک یک موتور، در نوع خود بی‌نظیر است و امکان طی کردن مسافت بسیاری را بدون دردسر به سوار می‌دهد. صندوقچه‌هایی در عقب این موتور تعبیه‌شده است که به حمل مواد مختلف و یا خریدهای روزانه بسیار کمک خواهد کرد. سوزوکی در طراحی زین این خودرو تمرکز ویژه‌ای کرده است به‌طوری‌که سوارشدن روی آن حس مطلوب و خاصی را به شما منتقل می‌کند که شاید هرگز آن را تجربه نکرده باشید.

GSX1250SE دارای یک سیستم تعلیق مناسب است که برای حرکت روی جاده‌های ناهموار و حتی جاده‌های نامناسبی مانند جاده‌های جنگلی تنظیم‌شده است. شیشه Vario که در جلوی این موتور تعبیه‌شده است، به سوار در دفع و کم کردن فشار و صدای باد کمک شایانی خواهد کرد.

استعداد اکسترنال پذیری این موتور یکی از نقاط قوت آن است. این موتور توانایی نصب جعبه‌هایی را در پشتش دارد که در نقل و انتقالات به سوار بسیار کمک می‌کند. زین قوس‌دار و قابلیت تنظیم آن، ارتفاع ۸۰۵ میلی‌متری زین از زمین که البته قابلیت افزایش تا ۸۲۵ میلی‌متر را نیز دارد، از دیگر امکاناتی هستند که تصمیم خرید شمارا قوت می‌بخشند.

شباهت نسبی چراغ جلوی GSX1250SE به سوپر موتورها نکته جالبی است. قسمت جلوی این موتور از بادشکن بزرگی بهره می‌برد که چهره موتور را تهاجمی‌تر نموده است. بادشکن‌ها باعث می‌شوند جریان هوا از بالای سر و اطراف بدن موتورسوار و سرنشین عقب عبور کند، درنتیجه مقاومت بسیار کمی ایجاد می‌شود. از سوی دیگر، هوا به‌خوبی از میان رادیاتور عبور می‌کند و موتور را بهتر خنک می‌کند.

پنل ابزار از آمپرهایی خوانا برخوردار است و هنگام عبور از مسیرهای ناهموار، سوار را برای خواندن آمپرها به‌زحمت نمی‌اندازد. پنل ابزار اطلاعاتی نظیر وضعیت دنده، وضعیت چراغ‌های راهنما، فشار روغن، دمای آب رادیاتور، میزان پاشش سوخت توسط انژکتورها و عملکرد ترمز ضد قفل را در اختیار موتورسوار قرار می‌دهد. تنها مشکلی که وجود دارد این است که در روشنایی روز چراغ‌های شاخص روی پنل ابزار خوب دیده نمی‌شوند.

شاید قبل از عرضه این موتور فکر می‌کردیم که جعبه‌های پشت این موتور روی آن تأثیر بسیاری می‌گذارند،ولی پیکربندی موتورسیکلت بیشتر سبک و سیاق اسپرت خودش را حفظ کرده است.

هندلینگ در GSX1250SE قابل‌ستایش است. البته هندلینگ بیشتر برای حرکت در بزرگراه‌هاست ولی بااین‌حال و با توجه به ساختار و قابلیت تردد GSX1250SE در شهر، هندلینگ آن بسیار خوب و کاربردی تعبیه‌شده است.

ترمزهای این موتور از نوع Takico هستند و در کنار دیسک‌ها در جلو و عقب موتور قرار می‌گیرند. در جلوی GSX1250SE دیسک‌های دوقلوی ۳۱۰ میلی‌متری و در عقب دیسک‌های ۲۹۰ میلی‌متری تعبیه‌شده‌اند. این سیستم ترمز قدرت کافی برای کاهش سرعت و متوقف کردن یک موتور ۲۵۷ کیلوگرمی را دارد.

دوشاخه جلو ۱۳ سانتی‌متر و دوشاخه عقب ۱۴ سانتی‌متر جای بازی دارد و راحتی سرنشینان را در سفرهای طولانی تضمین می‌کند. تکمیل‌کننده همه این امکانات موجود روی GSX1250SE، رینگ‌های ۱۷ اینچی‌ای هستند که به‌خوبی جلوه می‌کنند.

سیستم RBW موجود در GSX1250SE، باعث می‌شود پیشرانه حرکتی موتور تنظیم گردد و جلوی آلایندگی را تا مقدار قابل‌توجهی خواهد گرفت. البته سیستم ISC نیز روی این موتور وجود دارد. این سیستم هم در کاهش آلایندگی موتور تأثیر بسزایی می‌گذارد.

فناوری منحصربه‌فرد SCEM که تنها توسط کمپانی سوزوکی و با موتورهای آن عرضه می‌شود، روی GSX1250SE قرارگرفته است که علاوه بر کاهش وزن، انتقال حرارت بین بخش‌های مختلف موتور را در شرایط مختلف آسان می‌کند. رینگ‌های GSX1250SE باروکش کرومی خودشان اصطکاک را کاهش می‌دهند و در شتاب گیری موتور نقشی اساسی را بازی می‌کنند. تکمیل‌کننده شتاب و لذت سواری در این موتور گیربکس ۶ سرعتِ آن است که سرعت را به‌خوبی می‌تواند حفظ کند.

 

اکنون‌که به پایان این نقد رسیدیم، مطمعنا توانسته‌اید اطلاعات جامع و دقیقی را از GSX1250SE به دست آورید. به نظر شما آیا این موتور می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش رو برای خرید و کاربرد در شرایط مختلف باشد؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *