نقد و بررسی موتور سیکلت هوندا CBR500R 2015

انقلابی بزرگ در صنعت موتورسیکلت

کمپانی بزرگ هوندا تولید موتورسیکلت های CB500 خودرا از سال ۱۹۹۳ شروع کرده است. این موتور سیکلت انفلابی بزرگ در صنعت موتور محسوب می شد. به ویژه طراحی درون شهری این موتور باعث شده است که آن را یکی از پیشگامان ایین دسته از موتوها بدانیم. شاید بتوانیم CBR500R را یکی از سورپر اسپرت های خانواده CB ببینیم. CBR500R برخلاف ظاهر بسیار شیک و اسپرت خودش، هنوز هم آرمان های هوندا را در طراحی موتور سیکلتی برای تردد در شهر حفظ نموده است و هنوز هم برای همان امر کاربرد دارد.

البته شهری بودن این موتور نباید ما را فریب بزند. این موتور خلاف هدف طراحی اش، از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و در بسیاری از زمینه ها با موتورسیکلت معروف هوندا CR1000RR اشتراکاتی دارد. البته نمی توانیم شباهت های کوچک آن را با موتور CBR300R نادیده بگیریم.

موتورهای خانواده R ظاهری خیره کننده و اسپرت دارند، ولی مانند موتورسیکلت هوندا CB500F ساده یا مانند هوندا CB500X ماجراجو و همه‌ کاره نیستند.

پنل های کوچکی برای بدنه این موتور در نظر گرفته شده است. قاب های تعبیه شده در جلوی موتور نقش محافظت از زانوهای آن را دارند. و شیشه خوش ارگونومی آن هنگام خم شدن موتور به عبور جریان هوا کمک مضاعف می کند.

در یک نگاه کلی اگر تمام روز را بخواهید با CBR500R جا به جا شوید، بعید به نظر می رسد در پایان روز احساس خستگی کنید! استعداد تعبیه شدن جعبه های اکسترنال روی این موتور به شما امکان ذخیره سازی راحت خریدهای روزانه را می دهد.

شما در یک نگاه همه جانبه کمتر اسکلت فولادی CBR500R را خواهید دید، چرا که بخش زیادی از آن زیر پنل های خوش فرم بدنه پنهان شده اند. طراحی فوق العاده و خوش ارگونومی این پنل ها، باعث می شود که هوا به راحتی هر چه تمام از کنار موتور عبور کند.

در قسمت جلوی موتور یک دیسک ترمز ۳۲۰ میلی‌متری با کالیپر دو سیلندری و در قسمت عقب یک دیسک ۲۴۰ میلی‌متری به همراه یک کالیپر تک سیلندر در عقب به چشم می‌خورند.

وزن متناسب ۱۹۳ کیلوگرمی این موتورسیکلت به خوبی هدف طراحی آن را تایید می کند. ترمزهای ضد قفل CBR500R بسیار خوب عمل می کنند و رضایت کاربران را تا حد قابل توجهی جلب می نمایند.

دوشاخه‌ای با قطر ۴۱ میلی‌متر در قسمت جلو مشاهده می‌شود که ۱۱ سانتی‌متر جای بازی دارد. ارتفاع زین از سطح زمین ۷۸ سانتی‌متر است برای افرادی با قد متوسط طراحی شده است، به این ترتیب افراد قد بلند مجبور خواهند بود کمی زانوهای‌شان را خم کنند.

برجسته ترین نکته و اصلی ترین شاخه در CBR500R 2015،  پیشرانه دو سیلندره آن با حجم ۴۷۱ سی سی می باشد که توسط آب خنک می شود. پیستون ها در هر ۲ پیشرانه به یک اندازه تعبیه شده اند. هر سیلندر از چهار سوپاپ بهره می‌برد تا تزریق سوخت و هوا پیوسته صورت بگیرد. دو دریچه گاز PGM-FI نیز واکنش موتور و تولید گازهای آلاینده را به طور دقیق کنترل می‌کند.

گیربکس ۶ سرعته این موتور، بسیار بیشتر از نیاز خوب طراحی شده است! زیرا این موتور برای تردد در شهر به عرضه می رسد و گیربکس ۶ سرعته آن حتی بیشتر از نیاز در اختیار کاربر دنده قرار می دهد.

در کل، هوندا یکی از اسپرت های شهری است که در طراحی آن به ویژه پلت فرم ظاهری اش، تمرکز زیادی خرج داده شده است! هوندا از تست های مختلف روی این موتور خودداری کرده است ولی با این حال اطلاعاتی مانند صفر تا صد ۵٫۱۵ ثانیه ای و حداکثر سرعت ۱۸۶ کیلومتری آن در دسترس هستند. شاید قیمت ۶۰۰۰ دلاری این موتور کمی بیشتر از آن چیزی باشد که در فکرتان بوده است ولی امکانات فوق العاده آن در کنار طراحی بی نظیرش به شما امکان سال ها استفاده یکی از بهترین موتورسیکلت ها را می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *