نقد و بررسی موتور سیکلت یاماها YZF-R3 2015

چالاک ترین موتور یاماها

هدف و تمرکز یاماها در طراحی R3 به‌صورت خاص روی سرعت و چالاکی موتور بوده است. این موتور از آن دسته‌موتورهایی است که هر بار سوارش را حیرت‌زده می‌کند و نمایش فوق‌العاده از خودش به رخ می‌کشد.

R3 یکی از پرچم‌داران موتورهای اسپرت است. دو سیلندر آن پیشرانه‌ای با حجم ۳۲۱ سی‌سی دارند که توسط آب‌خنک می‌شود. هر سیلندر R3 دارای ۴ سوپاپ است. مایع حیات این موتورسیکلت از طریق سیستم تزریق سوخت به آن وارد می‌شود و نکته قابل‌توجه درباره R3 تولید حداکثری نیرو در دور ۱۰٫۷۵۰ است.

بدنه این موتور از اسکلتی فولادی جدید است. دیسک جلوی R3 ابعادی معادل ۲۹۸ میلی‌متر و دیسک عقب آن ۲۲۰ میلی‌متر تعبیه‌شده است.

یک وجه متمایز و خیره‌کننده R3 رینگ‌های آلومینیومی و ۱۰پره‌ای آن است. تایرهای جلو این موتور از نوع ۱۱۰/۷۰-۱۷M/C 54Hو تایرهای عقب از نوع ۱۴۰/۷۰-۱۷M/C 54H هستند. موتورسیکلت R3 یاماها در رنگ‌های قرمز، نقره‌ای، سیاه و آبی عرضه می‌شود.

بدنه سبک R3 یکی از اصلی‌ترین دلایل چالاکی و پرشتاب بودن این موتور است. البته از کارکرد عالی پیشرانه دو سیلندر R3 که تردد در معابر عمومی را به یک لذت تبدیل می‌کند، نمی‌توان گذشت.

هرچقدر چهره و ساختار این موتور اسپرت و حرفه‌ای به نظر می‌رسد ولی در کنار شاسی ساده‌اش یک وسیله فوق‌العاده حتی برای مبتدیان به وجود می‌آورد که حس مطلوب سواری را به افراد منتقل می‌کند.

نکته جالب درباره R3 وزن پایین و استحکام بالای پیستون‌هاست. پیستون‌ها در این موتور به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که اصطکاک را پایین بیاورند و توانایی تولید بیشتر نیرو را داشته باشند. یاماها تمرکز خود را حتی در جزئیات از دست نداده است، به‌طوری‌که دسته‌های این موتور به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که سوار نسبت به آن‌ها موقعیتی بسیار خوب داشته باشد و هنگام سواری تمرکز خود را از دست ندهد.

ارتفاع زین R3 از سطح زمین تنها ۷۸سانتی‌متر است که سوارشدن و پیاده شدن را برای همه افراد راحت می‌سازد.

پیشرانه کاملاً آلومینیومی این موتور باعث می‌شود که حرارت تولیدی در ساختار آن به‌راحتی دفع شود تا اتلاف انرژی به حداقل ممکن برسد. در این نسخه یاماها ساختار جدیدی را برای اسکلت و کمک‌فنرها در نظر گرفته است. اگر  R3 2015 را با مدل قبلی‌اش مقایسه کنیم، به‌راحتی این تغییرات را درک خواهیم کرد.

دیسک‌های تعبیه‌شده روی R3 نیروی متوقف کننده فوق‌العاده‌ای را تولید می‌کنند و در هر شرایط و سرعتی می‌توانند ایمنی شمارا تا حد زیادی تضمین کنند. سیستم تعلیق جلو در این موتور ۵٫۱ اینچ جای بازی دارد که به کارکرد نرم  کنترل راحت سواری کمک شایانی می‌کند.

صفحه کیلومتر چندمنظوره R3 اطلاعات مفیدی از قبیل وضعیت دنده، وضعیت بنزین، میزان مصرف سوخت، دمای آب، ساعت و شاخص تعویض روغن را در اختیار موتورسوار قرار می‌دهد.

اگر بخواهیم نگاهی کلی و درعین‌حال ریزبینانِ به R3 2015 بیندازیم، باید بگویم یاماها توانسته کولاکی را که در سری R موتورهایش به راه انداخته است را همچنان حفظ کند و به آن قوت دهد. چهره فوق‌العاده R3 در کنار امکانات و عملکرد بالای آن‌همه چیز را برای تبدیل‌شدن به یک شاخص در زمان خود فراهم کرده است.

 

نظر شما درباره R3 افسانه‌ای چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *