رانندگی خواب آلود چه بلایی سر مغز انسان ها می آورد؟

رانندگی خواب آلود یکی از پرخطرترین رفتارهای انسانی است که بین افراد گسترش یافته است. با وجود مشکلات فراوانی که این وضعیت می تواند برای افراد ایجاد کند ولی امروزه کمتر کسی به آن توجه می کند و سعی در بهبود و رفع آن می نماید.

رانندگی خواب آلود
رانندگی خواب آلود

آمار نشان می دهد که ۲۰ تا ۲۵ درصد تصادفات جاده ای ناشی از رانندگی خواب آلود است. مطعنا راننده های خسته حواسشان با کوچک ترین چیزی پرت می شود و به خوبی نمی توانند تمرکز کنند. برخی از محققان می گویند: رانندگی هنگام خواب آلودگی مانند رانندگی در زمانی است که هشیار نیستیم!

اما وقتی انسان از شدت خستگی قادر نیست بر جاده و رانندگی تمرکز کند! در مغزش چه می گذرد؟
مغز در این شرایط تمام توان خود را برای بیدار ماندن و هشیار بودن خرج می کند. دقیقا دلیل اصلی تمام حواس پرتی ها در آن زمین همین است. مغز سعی می کند به دنبال علایم و نشانه هایی بگردد که جلوی خواب آلودگی را می گیرند و فرد را هشیا نگه می دارند. چیزی که مغز برای هشیار بودن نیاز دارد دقیقا همان چیزی است که حواس راننده را پرت می کرد. در این زمان ممکن است مغز به دنبال یک علامت کوچک در جاده و یا حتی یک صدا بگردد!

این دسته از خطرات در سفرهای جاده ای طولانی مدت بیشتر وجود دارند! چون در سفرهای طولانی مدت، خستگی بیشتر و استراحت کمتری وجود دارد. و فرد کارهای عجیب و خطرناک تری برای جلوگیری از خواب آلودگی اش می کند.

احتمال وقوع این خطرات برای جوانان بیشتر است. همه ما به خوبی می دانیم که جوانان به خاطر نحوه زندگی امروزی و البته مشکلات متعدد زمان کمتری را به استراحت اختصاص می دهند و گاهی ممکن است روزانه تنها چند ساعت استراحت کنند! همین امر باعث می شود آن ها در شرایط خطرناک تری قرار بگیرند.

تکنولوژی راه حل خطر!

رونق کسب و کار و افزایش تعداد ماشین‌های خودران می‌تواند این نوع حوادث را به حداقل برسانند اما تا زمانی که این خودروها جای خودروهای فعلی را نگرفته‌اند باید با شناسایی گروه‌های هدف که همانطور که گفته شد جوان‌ها هستند به راه‌حل‌هایی برای کاهش حوادث جاده‌ای ناشی از خستگی و حواس‌پرتی اندیشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *