سیستم ایمنی موتورسیکلت ؛ ABS و C-ABS (بخش دوم)

در بخش اول مجموعه مقالات سیستم ایمنی موتورسیکلت، راجع به تکنولوژی ABS مفصل بحث کردیم و از ساختار تا کارکرد آن را به شما معرفی کردیم. پیشنهاد می کنیم اگر بخش اول این مجموعه مقالات رو نخواندید، آن را از دست ندهید.


| مکمل خواندن:
| مقاله سیستم ایمنی موتورسیکلت؛ ABS و C-ABS (بخش اول)

| مقاله C-ABS، بهترین تکنولوژی موتورسیکلت در سال ۲۰۱۶


Emotors در این بخش شما را با تکنولوژی پیشرفته تری از سیستم ایمنی موتورسیکلت آشنا خواهد کرد! این تکنولوژی علاوه بر برتری نسبت به سیستم ABS، مکمل آن نیز بشمار میرود. باید بگوییم که این تکنولوژی به قدری کاربردی است که در سال رونمایی اش به تکنولوژی برتر سال در صنعت موتورسیکلت تبدیل شد.

Cornering ABS:

سیستم Cornering ABS که به اختصار C-ABS نامیده می شود، رویای بعدی است که صنعت حمل و نقل و به ویژه موتورسیکلت به آن دست یافته اند! ایمنی بیشتر، حرکت متعادل تر و در نتیجه یک سفر ایمن و استاندارد، چیزی است که این تکنولوژی به شما هدیه خواهد داد.

وقتی که شما با موتورسیکلت خودتان در حال حرکت روی یک خط مستقیم هستید، صد در صد لاستیک شما با زمین در تماس است و نیروهای لازم برای ایست و کاهش سرعت فوری در دسترس می باشند، اما این وضعیت در پیج ها کاملا از بین می رود! وقتی شما موتورسیکلتتان را خم می کنید تنها بخشی از لاستیک با زمین در تماس خواهد بود، در این زمان، اصطکاک، تعادل، چسبندگی لاستیک و خلاصه هر نیروی دیگری که به لاستیک ها وابسته است و به باعث می شود که عمل ترمز گرفتن و کاهش سرعت و البته حفظ تعادل به خوبی انجام شود، از نصف هم بیشتر کاهش میابد و در مواقعی از بین میروند! در این شرایط چطور قرار است که ایمنی خودتان و دیگران را حفظ کنید؟ وقتی که حتی کنترل وسیله تقریبا دست شما نیست!

C-ABS یک تکنولوژی بسیار پیچیده است. این سیستم علاوه بر سرعت حرکت، زاویه موتور را هم باید تعیین و محسابه کند تا مشخص شود  چه مقدار نیرو با توجه به درخواست سوار برای کاهش سرعت موتورسیکلت و یا توقف آن مورد نیاز است. این امر مستلزم سنسورهای بسیار دقیق و البته سریع است. محسباتی که گفته شد و محسبات دیسک ها و تمام موارد لازم برای کنترل موتورسیکلت در این بازه زمانی، با نرم افزارهای پیچیده ای انجام می شود.

در حال حاضر دو کمپانی آلمانی Bosch و Continetal پیشگامان تکنولوژی Cornering ABS محسوب می شوند. کمپانی Bosch تاکنون نسل های متعددی از این تکنولوژی را رونمایی کرده است. باید بگوییم Bosch سیستم C-ABS را بزرگ کرده است و از آن ابتدا با سیستم معمولی و غیر هوشمند شروع کرد، تا کنون که به یک سیستم بالغ و اتوماتیک تبدیل شده است.

سیستم محاسبه کشش لاستیک که یکی از بخش های C-ABS محسوب می شود، پس از بررسی شرایط و زوایای موتورسیکلت می تواند نیروی لازم برای ترمز گرفتن را به مقداری لازم برای هر لاستیک، به آن طزریق کند. این سیستم برای تقسیم بندی درست و میزان نیرو برای ترمز و توقف موتورسیکلت بین چرخ هاست و اصل آن مبتنی بر دو چرخ موتورسیکلت است پس نباید وقتی که تنها یک چرخ آن روی زمین است، توقع کارکرد فوق العاده ای از این تکنولوژی داشته باشیم.

سیستمی که کمپانی Continetal طراحی کرده است، کمی از لحاظ کاکرد و طراحی نرم افزاری و محاسباتی با سیستم کمپانی Bosch متفاوت است و از داده های متفاوت تری برای این کار استفاده می کند! اما در نهایت هر دوی آن ها یک کار را و با یک اصل اصولی انجام می دهند. شاید راه ها کمی متفاوت باشد اما نتیجه یکسان خواهد بود.

جمع بندی:

تکنولوژی ABS مزایای ایمنی بسیاری دارد و نقش موثری در جلوگیری و یا کاهش شدت تصادفات که متحمل خسارات شدید و حتی از بین رفتن افراد میشود، دارد. مطمعنا این سیستم در سال های آینده با نسل های پیشرفته تر و ایمن تری عرضه می شود و موتورسیکلت های بیشتری از این سیستم ها بهره خواهند برد. چیزی که در نهایت باعث می شود تجربه موتورسواری به ایمن ترین حالت خودش دست یابد. در این مسیر قوانین و دولت ها نقش بسزایی دارند! برای مثال اتحادیه اروپا استفاده از تکنولوژی ABS را در موتورسیکلت های ۱۲۵cc و یا فراتر اجباری کرده است.

الکترونیک و سرعت محساباتی آن می تواند نقش های بسیاری در زندگی بشر ایفا کند. البته اکنون نیز از نقش موثر آن غافل نیستیم و به خوبی میدانیم که بخش اعظمی از زندگی بشر با این علم گره خورده است و نمونه آن را در سیستم ABS به خوبی مشاهده می کنیم. اما این راهم به خوبی می دانیم که هنوز برای استفاده از پتانسیل این علم و ترکیب آن با تکنولوژی ها و علوم دیگر جای بسیاری وجود دارد.

نظر شما راجع به سیستم های ایمنی و نحوه کارکرد آن ها در موتورسیکلت ها چیست؟ آیا واقعا این سیستم ها می توانند جان افراد را نجات بدهند یا اینکه همه اطلاعات داده شده توسط کمپانی ها، تنها شعار است؟

منبع: MotoMojo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *