فناوری کمک راننده بوش همچنان در حال پیشرفت است!

کمپانی بوش در دنیای موتور سیکلت ها چشم انداز متفاوتی نسبت به سایر بخش‌ها دارد. ما به خوبی بوش را در دنیای موتور سیکلت می‌شناسیم اما سایر افراد این نام را بیشتر در لوازم خانگی و یا ابزار آلات دیده‌اند. اما نکته جالب در خصوص کمپانی بوش این است که زیر مجموعه از آن که در خصوص تکنولوژی به ویژه تکنولوژی‌های حمل‌ونقل فعالیت می‌کند، نقش پررنگ‌تری در زندگی ما دارد اما کمتر شناخته شده است. شاید این به آن دلیل است که اغلب تکنولوژی های تولید شده توسط این کمپانی را بدون آن که بشناسیم، مورد مصرف قرار می‌دهیم. در این مقاله ما قرار نیست که از زاویه یک تستر به فناوری کمک راننده بوش نگاه کنیم و صرفا به پیشرفت‌های آن گریزی خواهیم زد.

برای کسانی که ممکن است به خوبی با این کمپانی آشنایی نداشته باشند، باید بگویم که بوش سهم قابل توجهی در صنعت خودروسازی و موتور سیکلت دارد. در سراسر جهان بوش دارای ۲۵۰ کارمند اختصاصی برای این منظور است که بیشتر آن‌ها را مهندسین تشکیل می‌دهند. البته شاید تعداد کارمندان اختصاصی بوش ۲۵۰ نفر باشد اما در برخی اوقات تعداد این افراد برای حمایت از ابتکارات کمپانی به بیش از ۱۰۰۰ نفر به صورت موقت می‌رسد.

این شرکت تولید کننده سنسورها، واحدهای کنترل، باتری‌ها و نرم‌افزارها و… برای موتور سیکلت‌ها است. در سال ۲۰۱۴ بوش با موتور سیکلت KTM Adventure 1190 ، سیستم کنترل ABS و کنترل ثبات موتور سیکلت را در اختیار موتور سواران قرار داد؛ همچنین این تکنولوژی را در اختیار بسیاری از تولیدکنندگان گذاشت تا آن‌ها نیز در محصولاتشان از آن بهره‌مند شوند.

مهندسان بوش تکنولوژی کنونی این شرکت را به عنوان ستون‌هایی ساختمانی می‌دانند که قرار است تکمیل شود (اشاره به صنعت آینده موتور سیکلت دارد) آن‌ها تمرکز زیادی روی انتخاب بهترین پلت‌فرم برای طراحی چنین تکنولوژی کردند تا بهترین بازده‌ را نه‌تنها روی موتور سیکلت های آینده بلکه روی موتور سیکلت‌های گذشته نیز ارائه کنند. در حال حاضر بوش فناوری کمک راننده را همراه با ABS و کنترل ثبات موتور سیکلت به عنوان یک نمونه اولیه روی موتور سیکلت KTM 1290 مدل ۲۰۱۸ تعبیه کرده است تا افراد بتوانند آن را مورد آزمون قرار دهند.

فناوری کمک راننده بوش در فرایند طراحی و تکمیل تقریبا توسط تمام کارکنان این کمپانی مورد آزمایش قرار گرفته است. جف لیورش، سوارکار بخش تجاری برند بوش به تنهایی بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر با دستگاه‌های نمونه‌ای که به این تکنولوژی مجهز هستند، تردد کرده است تا به خوبی فناوری کمک راننده را تحت آزمایش قرار دهد. به طور کلی فناوی کمک راننده بوش صرفا در بخش اولیه بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین جف لیورش تاکید کرد که فناوی فوق در باران عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه کرده است.

کروز کنترل انطباقی (ACC)

کروز کنترل انطباقی که یکی از بخش های فناوری کمک راننده بوش است،  سرعت موتور سیکلت را با جریان ترافیک در حالی که فاصله ایمن با وسیله نقلیه جلویی را حفظ می‌کند؛ منطبق می‌سازد.

ما قبلا کاربرد کروز کنترل را نه‌تنها در موتور سیکلت‌های گردشگری و ماجراجویی بلکه در موتور سیکلت های ورزشی ۱۰۰۰ سی‌سی و تعدادی از موتور سیکلت‌های منحصر به فرد و حتی سوپر موتور سیکلت‌ها دیده‌ایم. حال به طور طبیعی باید کمی صبر کنیم تا ببینیم در ماه‌ها و یا سال‌های آینده استفاده از کروز کنترل انطباقی در چنین موتور سیکلت‌هایی چه نتیجه‌ای را ارائه خواهد داد.

یکی از تسترهایی که کروز کنترل انطباقی را در چند کیلومتر مورد آزمایش قرار داده است می‌گوید که این قابلیت همان چیزی است که بسیاری از رانندگان برای رفع تکرار و تکرار و تکرار جاده‌ها نیاز دارند! اما این مسئله که فناوی فوق فاصله را در حد نصاب با وسایل نقلیه اطراف حفظ می‌کند، کمی باعث کُند شدن حرکت شما خواهد شد. اما به هر حال ایمنی بسیار مسئله مهم‌تری است.

حتی زمانی که سیستم کروز کنترل انطباقی فعال باشد، سوارکاران بدون هیچ مشکلی می‌توانند دنده و کلاچ را تغییر دهند.

مهندسان بوش چندین بار کروز کنترل انطباقی را در شرایط مختلف به ویژه اتوبان‌ها مورد آزمایش قرار دادند تا ببیند زمانی که تنظیمات موتور سیکلت مانند سرعت را تغییر می‌دهند، چقدر طول می‌کشد تا کروز کنترل انطباقی خودش را با شرایط وفق دهد و تنظیمات را اعمال کند. نتیجه راضی کننده بود! این ویژگی با سرعت بسیار زیاد فعال شده و شرایط را کنترل می‌کند! حتی اگر شما با سرعت زیاد به صورت مداوم در جاده تغییر مسیر دهید.

البته یک شکایت کوچیک در خصوص شتاب گیری موتور سیکلت زمان فعال بودن کروز کنترل انطباقی است که کمی محدودیت برای موتور سیکلت‌ها ایجاد می‌کند، اما مهندسان بوش اعلام کرده‌اند که مشکل را در نسخه نهایی کاملا رفع خواهند کرد.

بوش برای پیدا کردن وسایل نقلیه اطراف به جای استفاده از سیستم‌هایی مانند لیزر و یا سیستم‌های مبتنی بر اولتراسونیک قصد استفاده از رادار را برای کاهش هزینه دارد.

مهندسان بوش اعلام کردند که تنظیمات این تکنولوژی کاملا قابل شخصی سازی خواهد بود و خود سوارکار می‌تواند تصمیم بگیرد که چه مقدار فاصله از وسیله نقلیه جلویی داشته باشد و … قابلیت شخصی سازی، فناوری کمک راننده بوش را بسیار مهیج‌تر و دوست داشتنی‌تر خواهد کرد، هرچند که به واسطه حضور آن قطعا قیمت استفاده از این فناوری بسیار افزایش خواهد یافت.

هشدار برخورد و تشخیص نقطه کور

سیستم هشدار برخورد بوش، به سوارکار زمانی که احتمال برخورد از جلو و یا عقب با وسیله نقلیه دیگری باشد، هشدار می‌دهد

بوش در فناوری کمک راننده خودش که از ترکیب چند فناوی به وجود آمده است، سنگ تمام گذاشته است! فرض کنید در حال لذت بردن از قابلیت کروز کنترل انطباقی هستید و خیالتان هم از این بابت که اگر احتمال برخورد با وسیله نقلیه وجود داشت، چیزی به شما هشدار می‌دهد و شما می‌توانید جلوی برخورد را بگیرید! تخت است.

زمانی که بحث تست کردن فناوری هشدار برخورد پیش می‌آید؛ می‌بایست سواری موتور سیکلت شوید، شتاب بگیرید و پشت یک وسیله نقلیه بیوفتید و به قدری به آن نزدیک شوید که احتمال برخورد وجود داشته باشد! در این حالت موتور سیکلت به شما هشدار خواهد داد تا سرعت‌تان را کم کنید و یا حدالامکان مسیرتان را تغییر دهید.

جف لیورش می‌گوید که رادارها همیشه و در هر شرایطی بهتر و دقیق‌تر از انسان پردازش می‌کنند؛ اعتماد کردن به آن‌ها افزایش ایمنی را در پی خواهد داشت.

گفتنی است که اعتراضاتی در خصوص اینکه سیستم هشدار برخورد مناسب نیست به مهندسان بوش شد. منتقدان بر این باور بودند که زمانی که احتمال برخورد وجود داشته باشد، سوارکار باید هشدار را با نگاه کردن به صفحه نمایش و روشن شدن چراغ درک کند و تا این فرایند صورت بگیرد، اتفاقی که نباید افتاده است. مهندسان بوش در جواب اعلام کردند که این ویژگی بسیار قابل تنظیم است تا در موتور سیکلت های مختلف به خوبی و با توجه به شرایط جای بگیرد. قابل تنظیم بودن این ویژگی، اجازه هشدار دادن به شیوه‌های بصری، شنیداری و یا هپتیکی را برای سواکاران مهیا کرده است.

گام بعدی در تکنولوژی هشدار برخورد این است که پس از اعلام هشدار، به صورت خودکار ترمزها فعال خواهند شد تا از برخورد جلوگیری نمایند. به هر حال باید منتظر ماند تا ببینیم این فناوری پس از عرضه در دنیای موتور سیکلت‌ها و بین کاربران چه فیت بک‌هایی ارائه خواهد داد!

دقیقا هر زمان که موتور سیکلت روشن می‌شود سیستم هشدار برخورد و تشخیص نقطه کور نیز به صورت خودکار فعال خواهند شد.

گفتنی است که سیستم‌های مبتنی بر رادار نیز از سنسورهای جانبی و عقب استفاده می‌کنند تا وظیفه خودشان را که تشخیص خطر است را به خوبی انجام دهند. احتمالا این سنسورها در چراغ‌ها و آینه‌ها تعبیه شوند.

eCalling یا تماس اضطراری

تماس اضطراری ویژگی است که از فروردین ماه امسال به صورت اجباری می‌بایست در تمام خودروهایی که در اتحادیه اروپا به فروش می‌رسند، در دسترس باشد. بوش در مطالعات و تحقیقاتش برنامه‌ای را مدنظر دارد تا این ویژگی را برای موتور سیکلت‌ها نیز مهیا کند. به نظر ما نیز اکثر دنبال کنندگان صنعت موتور سیکلت نیز موافق پیاده سازی این ویژگی روی موتور سیکلت ها هستند. این ویژگی برای موتور سواران هم اهمیت زیادی خواهد داشت! چرا که در زمان تصادف کمک شایانی به آن‌ها خواهد کرد.

به هر حال چالش‌هایی زیادی در مقابل ارائه چنین نرم‌افزارهایی برای موتور سیکلت‌ها وجود دارد؛ چرا که باید بدون خطا کار کردن چنین ویژگی‌هایی تایید شود تا مشکلات مختلفی را به وجود نیاورد. به هر حال اتفاقات مختلفی می‌تواند منجر به فعال شدن این ویژگی شود! برای مثال در صورت پنچر شدن و یا توقف‌های اختیاری اما خشن و… نباید این ویژگی فعال شود! برای همین بوش به دنبال محدود کردن قابلیت تماس اضطراری و یا همان eCall است. به هر حال این ویژگی به این صورت خواهد بود که با فعال کردن آن مکان دقیق موتور سیکلت برای ارگان‌های کمک رسان به صورت چشمک زدن و از طریق GPS ارسال خواهد شد.

گفتنی است که دیگر ویژگی‌های اطلاع رسان مانند bCall (فراخوان تماس) و iCall (اطلاعات تماس) نیز می‌توانند در کنار eCall (تماس اظطراری) قرار بگیرند، اما ارزش و کاربر آن‌ها بسیار کمتر است و حتی ممکن است نتیجه ماکوس نیز داشته باشند و به جای کمک کردن، دست و پا گیر کاربران بشوند.

فناوری کمک راننده بوش ترکیبی از ریز فناوری ها

همانطور که پیش‌تر گفتیم بوش با ارائه فناوری کمک راننده خودش که ترکیبی از چند ویژگی و فناوری دیگر است، مدیریتی بی‌نظیر و توعم با ایمنی زیاد را برای سوارکاران در آینده رقم خواهد زد. مهم‌ترین ویژگی این فناوی قابل تنظیم بودن آن و منعطف بودنش است که اجازه تعبیه شدنش را روی موتور سیکلت های مختلف از می‌دهد! علاوه بر این قابلیت‌ شخصی سازی بخش‌هایی از آن نیز بسیار مطلوب و مورد توجه بسیاری از علاقمندان قرار گرفته است.

این نوشته در فنی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *