موتور سیکلت های شهری ؛ موتور سیکلت اسکوتر BMW C یا موتور سیکلت Zero DSR

زمانی موتور سیکلت های الکتریکی دارای محدودیت‌های مختلف بسیار زیادی بودند که باعث می‌شد قشر خاص متقضایان آن‌ها بسیار کم و محدود باشد! اما در چند سال گذشته و همگام با پیشرفت تکنولوژی و برداشته شدن بسیاری از محدودیت‌ها در موتور سیکلت‌های الکتریکی، آن‌ها به یکی از بهترین گزینه‌های خرید برای متقاضیان تبدیل شده‌اند! این موتور سیکلت به قدری محبوب شده‌اند که نه‌تنها با افزایش خریدار و طرفدار مواجه هستند! بلکه بسیاری از خریداران موتور سیکلت های معمولی را نیز به سمت خود با هدف جایگزین سبز می‌کشانند. گفتنی است که این تکنولوژی بیشتر موتور سیکلت های شهری را دربر گرفته است.

در همین راستا ما دو موتور سیکلت BMW C و Zero DSR را که دو سبک مختلف در کلاس موتور سیکلت های شهری هستند انتخاب کردیم تا ببینم عملکرد آن‌ها به عنوان محصولاتی روزمره، بهینه و الکتریکی چگونه است! ما در این مقایسه سعی می‌کردیم علاوه بر سنجش دو موتور سیکلت نسبت به هم، نقاط مثبت موتور سیکلت ها را نیز معرفی کنیم.

یکی از بزرگترین مزیت‌های موتور سیکلت های الکتریکی نسبت به موتور سیکلت های سوخت فسیلی، قیمت پایین‌تر به ویژه در نگهداری آن‌ها می‌باشد. به هر حال در حال حاضر موتور سیکلت های الکتریکی بهترین و مقرون بصرفه ترین موتور سیکلت ها برای استفاده حداقل در شهر هستند! عدم آلایندگی دیگر پوئن مثبت این محصولات نسبت به رقبا آلاینده‌شان است.

مقایسه BMW و Zero DSR

تردد؛ رقابت پا‌به‌پا

خب بحث رفت آمد برای موتور سیکلت های برقی به طور ویژه مسیرهای شهری را دربر می‌گیرد اما اگر قرار باشد سراغ مسیرهای خارج شهر نیز برویم باید گفت گزینه‌هایی در بین موتور سیکلت‌های برقی پیدا می‌شوند که نه تنها در مسیر های خارج شهر عملکرد خوبی دارند بلکه بسیاری از موتور سیکلت های سوخت سنگین را پشت سر می‌گذارند!

گفتنی است که همانطور که از وسایل نقلیه الکتریکی انتظار می‌رود، هر دو موتور سیکلت دارای شتاب فوق‌العاده سریع هستند. گشتاور مناسب که هیچ محدودیتی را برای شما در مسیرهای شهری نیز به وجود نمی‌آورد، در هر دو موتور سیکلت دیده می‌شود. شاید به ابعاد بزرگ و وزن سنگین BMW C نخورد که گشتاور زیادی داشته باشد! اما باید گفت که این موتور سیکلت در نوع خودش به خوبی از پس جاده‌های شهری با بهترین عملکرد ممکن برمی‌آید.

موتور Zero DSR
طراحی مناسب و سیستم تعلیق مکمل این موتور سیکلت را برای ترددهای شهری ایده‌آل ساخته است…

همانطور که گفتیم گشتاور هر دو موتور سیکلت به عنوان محصولاتی الکتریکی مناسب، کارآمد و عالی هستند اما باید بدانید که گشتاور موتور سیکلت Zero DSR تقریبا دو برابر BMW C است که در شتاب‌گیری و عملکرد موتور سیکلت نقش مستقیمی دارد. طراحان این محصول ادعا می‌کنند که این محصول ۱۱۶lb-ft گشتاور دارد! واقعا چنین ادعایی شوخی نیست.

اگر قرار باشد سرعت گیری دو موتور سیکلت را مقایسه کنیم بهتر است از BMW C به عنوان یک موتور سیکلت اسکوتر با چرخ‌های ۱۵ اینچی شروع کنیم. زمانی که با این اسکوتر شروع به شتاب گیری می‌کنید، در نهایت به سرعتی معادل ۱۲۵ کیلومتر خواهید رسید و توانایی شتاب گیری بیشتر از آن‌ را نخواهید داشت! این سرعت با توجه به لاستیک‌های کوچک و بدنه بزرگ اصلا برای تردد در بزرگ‌راه‌ها مناسب نیست و موتور سیکلت BMW C از این نظر نمره منفی می‌گیرد.

اما این داستان برای موتور سیکلت Zero DSR کاملا متفاوت است! این محصول به راحتی به سرعتی بالغ بر ۱۷۰ کیلومتر در ساعت دست خواهد یافت و با توجه به طراحی عالی می‌تواند گزینه مناسبی برای حرکت در بزرگ‌راه‌ها و سایر جاده‌ها نیز باشد. به هر حال باید این مسئله را نیز بدانید که هرچه سرعت بالاتر باشد، مصرف باتری افزایش میابد. یعنی اگر شما دنبال موتور سیکلت الکتریکی میگردید که مدت زمان بیشتری حرکت کند بهتر است سراغ اسکوتر BMW بروید! اما اگر محصولی را می‌خواهید که سرعت و شتاب در آن به خوبی خودنمایی کند، Zero DSR گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

موتور BMW C
فارغ از هر قابلیتی پیشرانه BMW C به صورت انحصاری برای تردد شهری طراحی شده است نه چیز دیگری

زمانی که بحث مانور دهی پیش می‌آید، وزن و ابعاد بیشتر از هر چیزی خودنمایی می‌کنند! وزن بسیار زیاد و ابعاد واقعا بزرگ BMW C در حالی که Zero DSR واقعا جمع‌وجور است، اصلا مناسب نیست! برای مانور دهی و حرکت راحت در بین ترافیک‌های شهری قطعا از بین دو محصول فوق DSR گزینه بهتر و کارآمدتری خواهد بود. البته نمی‌توان به BMW نیز خرده گرفت چرا که ماهیت موتور سیکلت های الکتریکی همین گونه است اما قطعا در نسل‌های آینده مشکلات این چنینی آن‌ها رفع خواهد شد.

پتانسیل بالا برای افراد مختلف

تمام موتور سیکلت های شهری صرفا  وظیفه رفت و آمد، ندارند! اغلب آن‌ها برای کارهای کوتاه مانند خرید موارد مورد نیاز روزانه خانه استفاده می‌شوند. با وجود اینکه BMW بیش از نیمی از فضای زیر صندلی خودش را به جاگذاری باتری اختصاص داده است! اما همچنان فضای کافی برای نگهداری دو وعده غذا برای دو نفر در زیر صندلی آن پیدا می‌شود. به هر حال وجود فضای ذخیره سازی زیر صندلی یک پوئن مثبت غیر قابل انکار است! که متاسفانه چنین چیزی را در موتور سیکلت Zero DSR نمی‌بینیم.

اجتناب از اضطراب

اضطراب می‌تواند توصیف های گوناگونی داشته باشد! در اینجا منظور از اضطراب مواردی است که به واسطه وجود یا عدم وجود محدودیت‌های موتور سیکلت های الکتریکی به وجود می‌آیند. برای مثال مقدار شارژ باتری یکی از آن موارد است؛ هر دو موتور سیکلت فوق از شارژرهای سطح ۲ استفاده می‌کنند و حجم باتری هر دو نیز به مقدار کافی و استاندارد است. به هر حال در سال‌های آینده بعید می‌دانیم که باتری وسایل نقلیه الکتریکی یک محدودیت برای آن‌ها شناخته شود چرا که کم‌کم تمام اماکن تجاری و… به سمت ارائه ایستگاه‌های شارژ برای این وسایل پیش می‌روند.

با در نظر گرفتن همه چیز باید بگوییم که اکنون زمانی است که تقریبا شهرها پتانسیل پشتیبانی از موتور سیکلت های برقی را دارند! BMW ادعا می‌کند که موتور سیکلت BMW C اش با هر بار شارژ حدود ۱۶۰ کیلومتر مسافت را طی می‌کند. این در حالی است که Zero ادعا کرده است که موتور سیکلت DSR اش ۲۰ درصد بیشتر از BMW C قابلیت حرکت با یک بار شارژ را دارد. به هر حال هر دو استاندارد برای تردد درون شهری و روزمره نه تنها کافی بلکه بسیار بیشتز از مقدار نیاز هم هستند. البته همچنان بیشتر مردم برای تردد در مسافت های بین شهری و یا طولانی تر از آن سراغ یک موتور سیکلت الکتریکی نمی‌روند هر چند که برخی از این موتور سیکلت‌ها برای گردشگری حتی در یک قاره هم مناسب هستند.

و غیره …!

هر دو موتور سیکلت نام برده ویژگی‌هایی دارند که به صورت مشخص به هیچ دسته بندی مربوط نمی‌شوند. برای مثال می‌توان به کمک معکوس BMW که واقعا کمک زیادی به سوارکار می‌کند اشاره کرد! شاید وزن زیاد BMW در ابتدا به چشم نیاید و در حرکت رو به جلو اصلا آن را حس نکنید اما زمانی که بخواهید این موتور سیکلت ۶۰۶ پوندی را به عقب حرکت دهید تا یک گوشیه پارکینگ آن را پارک کنید واقعا خواهید دید که کار آسانی در پیش ندارید! در اینجا کمک معکوس این موتور سیکلت به خوبی خودنمایی می‌کند.

موتورسیکلت BMW C
صفحه نمایش مدرن و کامل BMW

از دیگر ویژگی‌های BMW می‌توان به کنترل پویا اشاره کرد! وقتی شما این ویژگی را فعال می‌کنید، تعادل و کنترل عالی به صورت خودکار بر دریچه گاز حکم فرما می‌شود. این حالت فوق‌العاده دوست داشتنی و کارآمد است.

موتورسیکلت Zero DSR
صفحه نمایش DSR در مقایسه با BMW C کمی عقب می‌ماند اما به خوبی اطلاعات مورد نیاز را نمایش میدهد…

جمع بندی؛ دو رویکرد متمایز از موتور سیکلت های شهری

همانطور که در ابتدا مقاله اشاره کردیم! ما قصد نداریم بگوییم کدام موتور سیکلت گزینه بهتری است! ما صرفا یک مرور کلی از دو رویکرد متفاوت در خصوص موتور سیکلت های شهری را به نمایش گذاشتیم. در پایان اینکه کدام موتور سیکلت بهتر است! کاملا به شما و نظر شخصی شما وابسته است…

موتور سیکلت BMW مدل C

اگر قصد تردد فوق‌العاده ایمن و درون شهری را دارید و یا می‌خواهید از بین موتور سیکلت های شهری محصولی مناسب و پیشرفته را برای فرزنداتان خریداری کنید، BMW C گزینه بسیار بهتری است! ابعاد کوچک، وزن سنگین و عدم توانایی مناسب در مانوردهی این موتور سیکلت را برای تردد در جاده‌های خارج شهر به ویژه بزرگراه‌ها ناکارامد داشته است.

اما آن طرف ماجرا موتور سیکلت Zero DSR وجود دارد که برای تردد در بزرگراه‌ها فوق العاده مناسب و عالی است. حتی محدودیت های این موتور سیکلت به عنوان یک محصول برقی نیز نتوانسته جلوی قدرت‌نمایی آن در بزرگراه‌ها را بگیرد. طراحی عالی DSR را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

موتور سیکلت Zero مدل DSR
با توجه به قیمت بسیار گران تر Zero DSR نسبت به BMW C اما باید گفت که این موتور سیکلت واقعا کارایی مفیدتری دارد…

باید گفت که هیچ کدام از این دو موتور سیکلت شهری به هیچ وجه ارزان قیمت نیستند! قیمت BMW C حدود ۱۴ هزار دلار است در حالی که Zero DSR دو هزار دلار بیشتر از آن قیمت دارد. حتی اگر بخواهید که موتور سیکلت DSR را با تمام لوازم جانبی و ضروری داشته باشید باید حدود دو هزار دلار دیگر نیز پرداخت کنید و تقریبا این موتور سیکلت را با قیمتی حدود ۱۹ هزار دلار خریداری نمایید!

1 دیدگاه برای “موتور سیکلت های شهری ؛ موتور سیکلت اسکوتر BMW C یا موتور سیکلت Zero DSR

  1. اشتراک‌ها: موتور سیکلت RMK E2 یک محصول صخره نورد با ظاهری ظریف! | Emotors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *