موتور سیکلت BMW 9 Cento ؛ یک طراحی مفهومی و پیش‌نمایشی از آینده!

کمپانی BMW مدل مفهومی جدید خودش در کلاس Adventure Sport را در Concorso d’Eleganza Villa d’Este معرفی کرد. محصول معرفی شده توسط BMW بیش از یک موتور سیکلت متوسط ورزشی بود! در واقع طرف حساب ما یک سوپر موتور سیکلت خاص و اعجازآور است؛ نسخه نهایی تولید شده موتور سیکلت BMW 9 Cento نام دارد که نسخه کوچکتر S1000XR با قاب و موتور F800GS است.

ادگار هنریش، مدیر طراحی BMW می‌گوید: موتور سیکلت BMW 9 Cento یک محصول کاملا مفهومی است که تفسیر ما از آن یک محصول مدرن برای رده متوسط موتور سیکلت ها می‌باشد. خواص عملکردی مانند توانایی تور، فضای ذخیره سازی و حفاظت در مقابل باد در این موتور سیکلت به خوبی گنجانده شده است. شاید پیش از این برخی از این ویژگی‌ها را در سایر موتور سیکلت‌ها دیده باشید، اما ما در موتور سیکلت BMW 9 Cento به شما نشان خواهیم داد که استفاده از همه این جوانب یک‌جا و بدون نیاز به ایجاد تغییرات در طراحی ویا بدشکل کردن موتور سکیلت نشدنی نیست!

مانند موتور سیکلت S1000XR، مفهوم موتور سیکلت BMW 9 Cento نیز کمی تمایل به ماجراجویی دارد. البته طراحی این موتور سیکلت صرفا برای جاده‌های آسفالت مناسب است اما به هر حال می‌توان از این موتور سیکلت هم به عنوان یک محصول ماجراجویی و جایگزین مناسب برای موتور سیکلت‌هایی مانند F800GT و F800ST استفاده کرد. قسمت جلویی موتور سیکلت BMW 9 Cento شباهت غیر قابل باوری به S1000XR دارد! آنقدر این شباهت زیاد است که اصلا نمی‌توانیم باور کنیم که در نهایت این موتور سیکلت با اسم F900XR تولید خواهد شد.

نسبت ها در موتور سیکلت BMW 9 Cento در مقایسه با موتور سیکلت S1000XR بسیار متفاوت است. در موتور سیکلت مفهومی جدید BMW به خوبی حجم زیاد در نظر گرفته شده برای چرخ جلو و دم باریک و کوتاه عقب خودنمایی می‌کنند. در بخش‌هایی از این موتور سیکلت مانند پوشش مخزن مرکزی از قطعات آلومینیومی ویژه استفاده شده است. اگر کمی به طراحی بخش‌های مختلف موتور سیکلت BMW 9 Cento خیره شوید، متوجه می‌شوید که بخش‌های مختلف این موتور سیکلت بسیار ماهرانه با خطوطی به چرخ جلو منتهی شده و به آن تاکید می‌کنند.

در نگاه اول به نظر می‌رسد BMW از همان قابی که F850GS استفاده کرده بود در موتور سیکلت BMW 9 Cento نیز استفاده کرده است اما واقعیت این است که طراحان در زیر قالب برای تقویت کردن آن از یک لایه آلومینیومی با یک لایه فیبرکربن استفاده کرده‌اند. این نوع طراحی برای کاهش وزن بدون کاهش خروجی و یا کاهش قدرت بسیار موثر است.

کمپانی BMW برای افزایش فضای ذخیره‌سازی کیسه‌هایی را برای موتور سیکلت BMW 9 Cento طراحی کرده است؛ البته این کیسه‌ها آنقدرهم بزرگ نیستند که برای همه مناسب باشند! گفتنی است که BMW برای این موتور سیکلت قصد تولید دو مدل را داشت. یک مدل برقی که بسیار سریع و بی‌ عیب‌ونقص می‌شد و یک مدل معمولی! BMW حتی قصد داشت کمی تغییرات در طراحی مدل برقی اعمال کند که به واسطه آن فضای نشستن در این موتور سیکلت افزایش بیابد.

موتور سیکلت BMW 9 Cento تمرکز ویژه‌ای روی نور و نورپردازی داشته است! طراحی چراغ های این موتور سیکلت و کاربرد آن‌ها به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است. علاوه بر ارائه حالت‌های مختلفی نوری و کیفیت بالا در ارائه نور، طراحی چراغ‌ها فوق‌العاده خاص و عالی هستند که جلوه ویژه و ابهت مناسبی را به موتور سیکلت داده‌اند.

موتور سیکلت BMW 9 Cento کی و کجا؟

در حال حاضر BMW 9 Cento تنها یک مدل مفهومی است. اما این مسئله‌ام که احتمالا BMW این موتور سیکلت را در مهر ماه امسال به خط تولید برساند و روانه بازار کند، خبر اعجاز آور و دور از انتظاری برای ما نیست. اگر BMW قصد عرضه این موتور سیکلت را در مهر ماه داشته باشد، احتمالا این کار را در نمایشگاه Intermot خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *