معرفی موتور سیکلت برقی Ethec ؛ هیولایی با توان ۴۰۰ کیلومتر تردد!

موتور سیکلت برقی Ethec که توسط یک گروه از دانش آموزان سوئیسی تولید شده است، یک طراحی عجیب و غریب از نوعی ایده منحصر‌بفرد است که در نوع خودش به صورت جداگانه بسیار خوب است. این موتور سیکلت به یک جعبه باتری ۱۵ کیلووات ساعتی، مجهز شده است که به موتور سیکلت اجازه طی کردن ۴۰۰ کیلومتر مسیر را تنها با یک بار شارژ شدن می‌دهد.

دانش آموزان طراح موتور سیکلت Ethec

خیلی از کاربران، هر بار که ما مقاله‌ای در خصوص موتور سیکلت‌های برقی منتشر می‌کنیم، این سوال را که چرا هیچ موتور سیکلت برقی کروزی وجود ندارد را می‌پرسند! در جواب باید گفت که یک موتور سیکلت برقی کروز می‌تواند در نوع خودش یک طراحی جاه طلبانه از عناصر و تکنیک‌ها جالب طراحی باشد که هر کدام از آن‌ها به صورت جداگانه شگفت‌انگیزاند، اما حداقل الان سبک کروز برقی صرفا می‌تواند یک طراحی نمایشی باشد!

طراحی کلی موتور سیکلت برقی Ethec یک فاجعه ناخوشایند در وزن و زاویه بندی بدنه موتور سیکلت است! که کار تعادل را بسیار سخت می‌کند. حالا متوجه شدید منظور ما از اینکه یک موتور سیکلت کروز برقی صرفا می‌تواند یک طراحی نمایشی باشد! چه بود؟

همانطور که در طراحی این موتور سیکلت به خوبی می‌توانید مشاهده کنید؛ می‌بینید که اکثر تمرکز و توجه طراحان روی باتری و صرفا افزایش توان و مدت زمان تردد موتور سیکلت بوده است! شاید طراحان از این نظر نسبتا موفق عمل کرده باشند اما چنین باتری غول پیکری برای سواری اصلا مناسب نیست!

خب دور از طراحی افتضاح و ترکیب فاجعه‌وار بخش‌های مختلف بدنه، بگذارید کمی از جزئیات موتور سیکلت برقی Ethec لذت ببریم. سیستم تعلیق سبک جلوی این موتور سیکلت فوق‌العاده خوب است. علاوه بر آن طراحی چراغ‌ جلو و زاویه بندی فرمان نیز بسیار لوکس و خلاقانه صورت گرفته است! حداقل Ethec از این نظر یکی از جذاب‌ترین موتور سیکلت های دنیا محسوب می‌شود.

اگر نگاه کوچکی به بدنه موتور سیکلت برقی Ethec نیز داشته باشید؛ استفاده از بهترین فلز موجود در کنار طراحی بسیار چشم‌نواز، لوکس، سبک و ایده‌آل را به خوبی درک خواهید کرد. گفتنی است که وزن زیاد این موتور سیکلت به خاطر باتری غول پیکر آن است نه بخش‌های دیگر! بخش‌های دیگر این موتور سیکلت حتی از حد نرمال نیز سبک‌تر و خوش ساخت‌تر هستند!

حتی بحث کابل‌ها نیز در این موتور سیکلت با تمام چیزهایی که تاکنون دیده‌ایم متفاوت است! کابل‌های موتور سیکلت برقی Ethec آن چهره کلاسیک گذشته را ندارند و حتی عایق بندی هم شده‌اند. عایق بندی این کابل‌ها در داخل و خارج صورت گرفته است تا علاوه بر زیبایی ایمنی را نیز به همراه بیاورد. البته ممکن است شما این سبک از طراحی کابل را نپسندید…

تا این‌جا دیدیم که یک باتری بزرگ و غول پیکر به تنهایی چه دردسرهایی برای این موتور سیکلت ایجاد کرده است؛ حالا سیستم‌های وابسته به باتری مانند خنک کننده را نیز به شمار این دردسرها بیافزایید! البته شاید این سیستم‌ها به دلیل کمبود جا در یک موتور سیکلت و افزیش وزن و… دردسر ساز شده باشند اما بدون شک هر کدام از آن‌ها به تنهایی از برترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های موجود دنیا هستند.

فارغ از طراحی بگذارید کمی از قابلیت‌های عملکردی موتور سیکلت برقی Ethec صحبت کنیم! این موتور سیکلت به لطف طراحی بی‌نظیر می‌تواند تا ۴۰۰ کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند! نکته قابل تامل دیگر در خصوص این موتور سیکلت، تکنولوژی شارژ درونی باتری است که به لطف آن در یک ساعت باتری به مقدار قابل توجهی شارژ می‌شود. سیستم‌های خنک کننده و… باتری را در حین شارژ در دمای مطلوب نگه می‌دارند تا کمترین امکان ممکن نیز به باتری و قابلیت‌های آن وارد نشود. تیم طراحی موتور سیکلت برقی Ethec تضمین می‌کنند که باتری این موتور سیکلت سال‌ها با بهترین بازده ممکن فعالیت خواهد کرد.

به صورت پیوسته ۳۰ اسب بخار قدرت از طریق موتورهای توپی در هر دو چرخ جلو و عقب موتور سیکلت ارائه می‌شود. تا زمانی که موتور سیکلت داغ نکند، این قدرت می‌تواند تا مرز ۶۷ اسب بخار نیز افزایش یابد. البته مشخص نیست که این ارقام قدرت خروجی موتور سیکلت در مجموع است یا به صورت جداگانه در هر چرخ موتور سیکلت؛ اما احتمالا این قدرت مجموع موتور سیکلت است.

ترمزهای شدید باعث افتادن وزن کلی موتور سیکلت به قسمت جلویی موتور سیکلت می‌شود و در چنین شرایطی وظیفه کاهش سرعت و ترمز بر عهده ترمزهای جلوی موتور سیکلت قرار می‌گیرد. گفتنی است طراحان قصد دارند از سیستم regen برای ترمزهای موتور سیکلت برقی Ethec استفاده کنند و قید دیسک‌های تک در جلو و عقب موتور سیکلت را بزنند.

موتور سیکلت برقی Ethec ؛ بله یا خیر؟

موتور های توپی بهترین گزینه ممکن برای چنین موتور سیکلت هایی محسوب می‌شوند! به ویژه زمانی که پای چنین باتری های غول پیکری وسط باشد! در چنین شرایطی استفاده از موتور های توپی به کاهش وزن قابل تامل موتور سیکلت کمک شایانی می‌کند و جرم چرخش را تا حد ممکن افزایش می‌دهد.

با تمام نقاط منفی و مثبت موتور سیکلت برقی Ethec باز هم باید گفت که این طراحی برای بچه های دانشگاه یک شاهکار بزرگ محسوب می‌شود! فارغ از هر چیزی، باتری این موتور سیکلت در نوع خودش بی‌نظیر است و حتی می‌تواند با برترین خودروهای برقی دنیا نیز رقابت کند. اما واقعیت این است که این محصول گزینه مناسبی برای تولید و استفاده گسترده بین مردم نیست! اما قطعا می‌تواند شامل اصلاحاتی شود که آن را به یکی از برترین موتور سیکلت های آینده در جاده‌ها تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *